گردشگری

گردشگری

گردشگری
گردشگری

گردشگری

گردشگری

سوغاتی های مشهد


سفر به شهر مقدس مشهد از جمله سفرهایی است که نمی توان دست خالی از آن برگشت و حتما باید سوغاتی هر چند کوچک ولی متبرک برای نزدیکان خرید.در ادامه با تیک تریپ همراه باشید.

سوغاتی ها

سوغاتی های مشهد در دو نوع خوراکی و غیر خوراکی می باشد که تعداد آنها کم نیست، که سوغاتی های خوراکی خوشمره کم نمی باشد در کنار همه این ها صنایع دستی بسیار نفیس و ارزشمند نیز در این شهر وجود دارد.

1- زعفران

طلای سرخ معروف مشهد، که همه ی ایرانیان این شهر را به زعفرانش می شناسند و یکی از کالاهایی مهم صادراتی کشور ایران است.استان خراسان در میان آمار کشت زعفران، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است که در بخش های مرکزی و جنوبی این استان کشت می شود.از زعفران در صنایع رنگ سازی، نساجی و صنایع چرم هم استفاده می شود و دارای خواص دارویی بسیاری نیز می باشد.مرغوبیت زعفران را می توان از رنگ قرمز تیره و صورت قرار گرفتن در آب و دیر رنگ گرفت آن تشخیص داد و به سه صورت ریز، درشت و دسته ایی در بازار موجود می باشد.

2- خشکبار

یکی دیگر از سوغاتی های محبوب مشهد، خشکبار آن است که اگر میل به خرید برای سوغاتی ندارید برای مصرف شخصی نیز حتما تاکنون امتحان کرده اید.

3- زرشک

این محصول خوشمزه و خوش رنگ در روستای کلاته بالا و دیگر روستاها کشت می شود که فاصله این روستاها تا مرکز استان خراسان حدود 100 کیلومتر است، در تولید زرشک استان خراسان رتبه نخست را در سطح کشور دارد و بعد از آن مازندران این مقام را به خود اختصاص داده است، زرشک در دو نوع رایج اناری و پفکی وجود دارد و شامل خواص درمانی بسیاری نیز می باشد.

4- ادویه هفت قلم

از دیگر سوغاتی های محبوب شهر مقدس مشهد ادویه هفت قلم است که بسیاری از خانم های خانه دار را برای خرید آن به ذوق می آورد، این ادویه ها در غذاهایی مانند آبگوشت، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی استفاده می شود که مخلوطی از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل و زرد چوبه می باشد.

5- نبات و نقل

نبات خوراکی محبوبی که برای شیرین کردن چایی و دم نوش ها از آن استفاده می شود، این کریستال های زیبا از تبلور آب و شکر درست می شود و اغلب به صورت شاخه ایی و چوبی برای خرید مسافران و سوغاتی وجود دارد، نبات هایی با طعم دارچین، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و آویشن که بسیار خوش طعم و زیبا هستند، نقل از دیگر سوغاتی هایی که با شکر درست می شود که در کنار چایی صرف شده و در طعم های گردویی، کاکائویی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفرانی عرضه می شود.

6- قالی بافی و گلیم بافی

بسیاری از قالی باف ها از نقاط مختلف کشور بخاطر شهر زیبای مشهد و حضور پر برکت حرم امام رضا (ع) به این شهر آمده و مشغول به کار شده اند از این جهت این شهر فرش ها و قالی های نفیس و با ارزشی دارد که آنها را در موزه نگهداری می کنند مانند موزه فرش آستان مقدس رضوی، قدمت این هنر زیبا به دوران قبل از اسلام میرسد که برگرفته از طبیعت پیرامون بوده و امروزه نیز زنان روستایی اوقاتی از زندگی خود را به بافت گلیم اختصاص می دهند.


منبع : مجله گردشگری

تیک تریپ سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما (بلیط سیستمی و بلیط چارتر ) رزرو هتل در اکثر نقاط جهان و استرداد آنلاین پروازهای داخلی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.